لوگوییی دکتر طاهره نوروززاده
خانه » آیا کامپوزیت دندان در بارداری ضرر دارد؟ 
۶ دقیقه
کامپوزیت دندان در بارداری

آیا کامپوزیت دندان در بارداری ضرر دارد؟ 

آنچه می خوانید...

امروزه بسیاری از افراد از کامپوزیت دندان برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده می کنند. برخی مادران و خانم های باردار نیز تصمیم به انجام کامپوزیت دندان در دوران بارداری می گیرند، ولی با توجه به اینکه توصیه می شود در دوران بارداری خدمات دندانپزشکی صورت نگیرد، در انجام آن مردد می شوند. به طور کلی خانم های باردار برای حفظ سلامتی دندان ها و دهان خود در طو بارداری نیز با ید به طور دوره ای به دندانپزشک مراجعه کنند. 

اما مسئله اصلی اینجاست که آیا کامپوزیت دندان در بارداری برای مادر و جنین ضرر دارد یا خیر؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوال ما را تا پایان مقاله همراهی کنید. 

کامپوزیت دندان در بارداری 

یکی از روش های کاربردی برای ترمیم و زیبایی دندان ها در دندانپزشکی کامپوزیت می باشد. این روش علاوه بر سفید کردن دندان ها برای رفع برخی از نواقص جزئی دندان مانند برطرف کردن بدرنگی دندان، برطرف کردن بی نظمی های جزئی و شکستگی دندان نیز کاربرد دارد. ولی انجام این کار در دوران بارداری بحث برانگیز است، چرا که در این دوران همه چیز تحت تاثیر حفظ سلامت جنین قرار دارد. انجام خدمات دندانپزشکی در این دوران باید طبق نظر بهترین دندانپزشک زیبایی در تهران صورت بگیرد. به طور کلی توصیه می شود، در دوران بارداری تا جایی که امکانش هست و به غیر از موارد ضروری به دندانپزشکی مراجعه نکنید. 

دندانپزشک متخصص به طور معمول توصیه می کند، که انجام کامپوزیت در سه ماهه دوم بارداری صورت بگیرد. 

بهترین زمان برای کامپوزیت دندان در بارداری 

زمان بندی مناسب برای انجام خدمات دندانپزشکی در بارداری به سه دسته سه ماهه اول بارداری و سه ماهه دوم بارداری و سه ماهه سوم بارداری تقسیم می شود. در ادامه هر کدام از این زمان بندی های را توضیح خواهیم داد. 

زمان بندی مناسب برای انجام خدمات دندانپزشکی در بارداری به سه دسته سه ماهه اول بارداری و سه ماهه دوم بارداری و سه ماهه سوم بارداری تقسیم می شود.

دوره سه ماهه اول بارداری 

سه ماه اول بارداری از حساس ترین و مهم ترین دوره بارداری به شمار می رود. چرا که مواد غذایی و داروهی مصرفی مادر در این دوران بر جنین تاثیر خواهد گذاشت. و در صورت انجام خدمات دندانپزشکی به خصوص خدمات غیرضروری مانند نصب انواع کامپوزیت دندان در بارداری مانند کامپوزیت ونیر به دلیل تحریک بافت دندان و لثه منجر به تشدید شدن علائمی مانند حالت تهوع و استفراغ خواهد شد. پس بهتر است در این دوران خانم های باردار تا حد ممکن از انجام خدمات غیرضروری دندانپزشکی پرهیز کنند. 

دوره سه ماهه دوم بارداری 

بهترین و مناسب ترین دوره برای انجام خدمات دندانپزشکی، سه ماهه دوم بارداری می باشد. چرا که در این دوره جنین به رشد نسبی رسیده و دیگر در معرض خطر ناشی از مصرف داروها کم تر قرار خواهد گرفت. انجام کامپوزیت دندان در دوران بارداری در این دوره باید با تایید متخصص زنان و زایمان و همینطور دندانپزشک صورت بگیرد. 

دوره سه ماهه سوم بارداری 

در این دوران به دلیل اینکه شکم خانم ها بزرگ شده و امکان نشستن و دراز کشیدن به مدت طولانی برای افراد وجود ندارد، و انجام خدمات دندانپزشکی نظیر کامپوزیت دندان در بارداری نیازمند مدتی طولانی می باشد، و این امر موجب اذیت شدن مادر می شود، در این دوران توصیه نخواهد شد. و بهتر است پس از زایمان، خانم های باردار اقدام به انجام این روش بکنند.  

آیا نصب کامپوزیت دندان در بارداری مشکلی ندارد؟ 

بسیاری از دندانپزشکان بر این باورند که نصب کامپوزیت دندان در بارداری و همینطور لمینیت دندان، به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی سلامتی جنین را تهدید نخواهد کرد، و برای مسئله بیهوشی نیز می توان برای خانم های باردار از ماده بی حسی لیدوکائین استفاده کرد که خطری برای مادر و جنین نداشته باشد. 

بسیاری از دندانپزشکان بر این باورند که نصب کامپوزیت دندان در بارداری و همینطور لمینیت دندان، به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی سلامتی جنین را تهدید نخواهد کرد، و برای مسئله بیهوشی نیز می توان برای خانم های باردار از ماده بی حسی لیدوکائین استفاده کرد که خطری برای مادر و جنین نداشته باشد. 

به طور کلی خود نصب کامپوزیت دندان در بارداری برای مادر و جنین خطری را ایجاد نمی کند، اما چیزی که ممکن است خطرآفرین باشد، استفاده از داروهای مسکن پس از انجام آن به دلیل احساس درد می باشد که ممکن است سلامتی جنین را به خطر بیاندازد. 

بنابراین بهتر است کامپوزیت دندان در بارداری انجام نشده و به بعد از زایمان موکول شود. 

خدمات دندانپزشکی بی خطر در دوران بارداری 

سلامتی دندان ها قبل از باردار شدن بسیار مهم بوده و باید خانم هایی که قصد بارداری دارند، از سلامتی دندان های خود اطمینان حاصل کنند تا در دوران بارداری نیازی به انجام خدمات دندانپزشکی پیدا نکنند. اما در برخی از موارد در دوران بارداری، خانم ها به دلیل پوسیدگی دندان ها نیاز به انجام خدمات دندانپزشکی دارند که دندانپزشک متخصص می تواند برای جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی روش های بی خطری را انجام دهد؛ که در ادامه این روش ها را معرفی خواهیم کرد. 

عصب کشی دندان 

عصب کشی در صورت پوسیدگی دندان در سه ماهه دوم بارداری قابل انجام است، به دلیل اینکه در صورت پوسیده شدن دندان ها، درد دندان برای مادر بسیار آزاردهنده بوده و آرامش او را به خطر می اندازد، که در این روش قسمت های پوسیده و رسیده به عصب دندان جدا شده و دندان ها ترمیم و بازسازی خواهند شد. 

کشیدن دندان 

به طور معمول دندانپزشکان توصیه می کنند که در دوران بارداری، دندان ها نباید کشیده شود. اما اگر پوسیدگی آن ها بسیار زیاد باشد و باعث ایجاد عفونت شده باشد می توان در سه ماهه دوم بارداری این عمل را انجام داد. 

تمیز کردن دندان 

برای جلوگیری از بروز عفونت دندان و همینطور بروز پوسیدگی دندان در این دوران، تمیز کردن دندان ها ضروری بوده و می توان آن را انجام داد. 

پر کردن دندان 

برای جلوگیری از بروز عفونت دندان می توان پر کردن دندان را در سه ماهه دوم بارداری انجام داد، چرا که این روش دردناک و ناراحت کننده می باشد. 

مراقبت از کامپوزیت دندان در بارداری 

یکی از دلایل ضعیف شدن و پوسیده شدن دندان های خانم های باردار در دوران بارداری، دریافت کلسیم توسط جنین از مادر می باشد که ممکن است حتی از استخوان ها و دندان های مادر برای دریافت کلسیم تغذیه کند. این اتفاق ممکن است برای دندان های کامپوزیت شده نیز بیافتد و منجر به خراب شدن آن ها شود، بنابراین مادران در این دوران علاوه بر مصرف کلسیم باید از بهداشت دهان و دندان خود را نیز به طور مرتب رعایت کنند. رعایت این موارد در سه ماهه اول بارداری بسیار اهمیت دارد و باید در این دوران به طور مرتب دهان خود را با آب و نمک شست و شو بدهند تا از ایجاد عفونت و پوسیدگی دندان جلوگیری شود. 

سخن پایانی 

این مقاله برای رفع ابهاماتی که درباره کامپوزیت دندان در بارداری برای خانم های باردار وجود داشت، تهیه شده است. تنها به این نکته توجه داشته باشید که کامپوزیت دندان در بارداری حتما در بهترین مرکز دندانپزشکی و زیرنظر دندانپزشک متخصص انجام شود. 

دکتر طاهره نوروززاده

دکتر طاهره نوروز زاده

دندانپزشک زیبایی
جراح دانپزشک با بیش از ۱۵ سال سابقه در انجام خدمات زیبایی و درمانی
دندانپزشک عمومی فارغ التحصیل سال 78 از دانشگاه مشهد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *